جذب سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر مصری به ایران

کد خبر: 
۱۲۷۳۱

جذب سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر مصری به ایران

شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۴ ۱۳:۲۹

گوی خبر-انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام کرد: کشور‌های ایران و مصر با برخورداری از تمدن غنی و آثار تاریخی و فرهنگی فراوان جز مناطق جذاب برای گردشگران بشمار می‌آیند. بعد از سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مصر دولتمردان این کشور علاقه خود به ایران را ابراز کردند و در مذاکراتی که صالحی امیری با سرمایه‌گذاران داشت قرار شد آنها در ایران سرمایه‌گذاری کنند، مقدمات آن در حال فراهم شدن بود که جنگ ۱۲ روزه آغاز شد و همه مسائل را تحت شعاع قرار داد.

 معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: حالا در وضعیت نه جنگ و نه صلح اعتمادسازی و فعال کردن دیپلماسی گردشگری در سطح بین المللی را که یکی از راهبرد‌های دولت بوده در دستور کار خود قرار دهیم و به جای جذب گردشگر از کشور‌های اروپایی بر گردشگران کشور‌های حوزه تمدن نوروز و مسلمان که از ظرفیت و توانمندی‌های ایران اطلاع دارند، متمرکز و جذب گردشگر از این کشور‌ها را در برنامه‌های خود قرار دهیم.

محسنی بندپی در پاسخ به این پرسش که بین دولتمردان ایران و مصر تبادل چه تعداد گردشگر مدنظر بود و چه میزان ارزآوری برای کشور به دنبال داشت، گفت: قرار بود تبادل گردشگر از مصر به ایران با سالانه ۳۰۰ هزار نفر آغاز شود. براساس برآورد‌های صورت گرفته به ازای ورود هر گردشگر خارجی ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ارز وارد کشور می‌شود و اگر سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر فقط از مصر به ایران سفر کند ۲۴۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به دنبال دارد.

سرمایه‌گذاری مصریان در حوزه تاسیسات گردشگری ایران

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران جایی که ظرفیت و امنیت وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما با توجه به مطالعه و بررسی‌هایی که سرمایه‌گذاران مصر از ایران و جاذبه‌های آن داشتند و شناختی که نسبت به کشور ما پیدا کرده بودند این امیدواری وجود داشت که آنها با سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیسات گردشگری باب سفر مصریان را به ایران باز کنند و تبادل گردشگری که مد نظر بود محقق شود.

محسنی بندپی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در راستای تسهیل سفر مسافران و گردشگران آیا برای لغو روادید با مصر اقدامی صورت گرفته است، توضیح داد: در مرحله اول برقراری ارتباط و در مرحله بعد لغو روادید مد نظر است. گلایه‌ای از سوی دولتمردان مصر در خصوص گذاشتن نام خالد اسلامبولی بر یک خیابان در تهران وجود داشت که صالحی امیری برای بهبود روابط ایران و مصر با رایزنی با متولیان امر و موافقت شهردار تهران باعث شد نام خیابان مورد نظر به اسم شهید سیدحسن نصرالله تغییر کند.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۸ با وجود شیوع ویروس کرونا یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از کشور آذربایجان به ایران سفر کردند که نشان دهنده راهبرد رئیس جمهور در دولت چهاردهم و وزیر در ارتقای جایگاه گردشگری در حکمرانی کشور و ارتقاء جایگاه گردشگری در دیپلماسی بین‌المللی بود و صالح امیری در تقویت این روابط نقش موثری داشت.

استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی و حوزه تمدنی نوروز برای خروج از رکود

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال که برای خارج شدن از این وضعیت و ادامه پیدا کردن دیپلماسی فرهنگی با مصر و کشور‌های همسایه چه اقدامی انجام داده‌اید، اذعان داشت: در شرایطی نیستیم که ببینیم وضعیت کشور کی دوباره به حالت قبل برمی گردد بنابراین مدیریت بحران حکم می‌کند که در تنگناها، چالش‌ها و محدودیت‌ها به عنوان یک کنشگر فعال در حوزه‌های تخصصی، نوآوری، خلاقیت و برنامه داشته باشیم.

در این راستا ۱۴ محور برای رونق گردشگری مانند استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی که زیاد تحت تاثیر شرایط جنگ و تبلیغات سو علیه ایران قرار ندارند و استفاده از ظرفیت کشور‌های حوزه تمدنی نوروز در دستور کار ما قرار دارد. پرواز‌ها به کشور‌های عمان، تاجیکستان، عراق و ترکیه در حال برقرار شدن است که منجر به توسعه گردشگری می‌شود.

محسنی بندپی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکار‌ها برای توسعه گردشگری حضور متولیان وزارتخانه در رویداد‌های گردشگری دنیا و برگزاری رویداد‌هایی بین المللی در کشور بود. ما مجوز‌های برگزاری نشست علمی رویداد بین‌المللی مجمع جهانی گردشگری شهری در تهران و نشست کشور‌های گردشگر حوزه جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۶ را گرفته بودیم.

یک روز قبل از جنگ ۱۲ روزه هم قرار بود از ۲۱ تا ۲۳ خرداد همایش گردشگری سلامت کشور عضو اکو در ایران برگزار شود. همچنین براساس ظرفیت‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت، طبیعت گردی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد نسبت به شناساندن ظرفیت‌ها منابع مالی برای تبلیغ، تولید محتوا و انتشار ظرفیت‌های موجود در رسانه‌های خارجی و تبلیغ در ایرلاین‌ها در نظر گرفته شد.

ساخت اِلمان از شخصیت‌های بین‌المللی که ریشه در ایران دارند

وی افزود: همچنین قرار است المان‌هایی از شخصیت‌های بین‌المللی که ریشه در ایران دارند در محل زندگی آنها ساخته شود تا طرفداران این افراد با سفر به ایران از نزدیک با محل زندگی، خانه، آداب و رسوم و فرهنگ این شخصیت‌ها آشنا شوند.


برچسب‌ها: 
گردشگری ایران
منبع خبر: 

گفتگو