۲۹ فروردین ۱۴۰۴ :: ۱۸ آوریل ۲۰۲۵ :: ۲۰ شوال ۱۴۴۶
گوی خبر- سال به روزهای پایانی خود میرسد و بازارها همچنان در تورم قیمت بسر میبرند و در این مدت قیمتها برای رسیدن به سال جدید اوج گیری میکنند.
بازار خودرو یکی از بازارهایی است که هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال تلاطم قیمت را تجربه میکنند. خودرو امسال سرنوشت عجیب و غریبی داشت. از واگذاری بزرگترین خودروساز ایرانی به بخش مثلا خصوصی تا کاهش عرضه خودروهای به اصطلاح تولید داخل و ایجاد صفهای طولانی تقاضا برای خرید این خودروها همه به نشانه ضعف و ناکارامدی مدیران در این صنعت، آسیبهای جدی به سبد معیشت مردم زده است.
گرانی افسارگسیخته قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که علاوه بر اینکه مدیران این صنعت تمایلی به تثبیت قیمتها ندارند بلکه سیساتهای اجرای آنان عملی برای برهم زدن بازار خودرو است. البته دولت توجهی به این رقم تورم در بازار خودرو نمیکند و همواره مدعی حمایت از مصرف کننده است، اما در واقع بازار با این تنش در حال ستیز است.
واگذاریهایی که مشخص نیست خصوصی است یا خصولتی!
حالا پس از کش و قوسهای فراوان ایران خودرو را واگذار کردند البته از همان واگذاریهایی که مشخص نیست خصوصی است یا خصولتی!
برق این شوی واگذاری، قیمتها در بازار را گرفت و برخی از محصولات ایران خودرو از مدار قیمت خارج شد و فروشندهای ندارد. این همان ضعفی است که بر آن تاکید میشود یعنی سیاستی ناکارامد و حتی خطرناک برای اقتصاد کشور!
گرانی خودرو نه تنها باعث تورم در این بازار میشود بلکه عاملی زنجیروار برای گرانی سایر محصولات و کالاها در بازار است. سید محمد حسینی کارشناس بازار خودرو در این رابطه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه این روزها نمیتوان برای قیمتها در بازار خودرو پیش بینی کرد، گفت: نوسانات نرخ این محصول در بازار نگرانیهایی را به وجود آورده است.
وی درباره افزایش ناگهانی قیمت برخی از محصولات ایران خودرو دقیقا پس از واگذاری این شرکت خودروساز، گفت: نکته جالب اینجاست که با تغییر مدیریت در صنعت خودرویی کشور و یا هر تغییر در نحوه مدیریت، بازار همواره شاهد نوسان قیمت خودرو است به طوری که تشدید قیمتها تحت هر شرایطی در بازار اعمال میشود.
این کارشناس صنعت خودرو کشور با اشاره به اینکه افزایش ۵ درصدی قیمتها در یک روز خیلی خطرناک است، گفت: چطور میشود با یک اقدام و یک جابجایی قیمتها این طور برای خود گران شود؛ مگر این بازار متولی ندارد؟!
وی تصریح کرد: اینها همه بهانههایی برای گران شدن محصولات و کالاهاست. دولت از یک سو به دنبال تامین بودجه عیدی و سنوات کارمندانش است و از سوی دیگر با افزایش قیمتها در بازارهای مختلف راه جبرانی برای این گرانی را پیدا می کند.
عرضه برخی از محصولات ایران خودرو کم شد
حسینی با تاکید بر اینکه عرضه برخی از محصولات ایران خودرو در بازار طی این دو سه روز بسیار کم شده است، گفت: خودروهایی که چند ماه پیش از کارخانه به سطح بازار رسیده چطور میشود که یک شبه به فروش برود؟ برخی سودجویان برای کنترل و سود بیشتر از بازار، اقدام به حفظ خودروها در کف پارکینگها میکنند و این اساسا به سیاستهای اشتباه متولیان بازار خودرو بازمیگردد.
این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه هنوز وضعیت قیمتها در بازار نامشخص است، گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضای خرید خودرو، سیاست گذاران این بازار چه تصمیمی برای مردم دارند؟! آیا بر اساس روال گذشته قیمتها را به حال دلالان این بازار رها میگذارند؟! اینها پرسشهایی است که باید منتظر بود و نتیجه آن را به نظاره نشست.