اگر خودروسازان موارد مربوط به گارانتی خودرو را رعایت نکنند مردم میتوانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
گوی خبر- حمید محلهای مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت به ۲۴ مورد از مواردی که شامل ضمانت (گارانتی)، خدمات رایگان خودرو نمیشود، اشاره کرد و گفت: خودروسازان فقط میتوانند موارد ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودروسازی حق تفسیر را ندارد چرا که همه موارد به صورت شفاف آمده است.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه ایجاد تغییر در یکی از قطعات خودرو که باعث به وجود آمدن نقص فنی شود گارانتی همان قطعه را باطل میکند و ابطال گارانتی شامل کل خودرو نمیشود.
محلهای تاکید کرد: این موارد در سامانه جامع خدمات پس از فروش قابل مشاهده برای عموم مردم میشود و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند مردم میتوانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
مواردی که شامل ضمانت (گارانتی) خدمات رایگان نیست:
۱- اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه
۲- خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
۳- استفاده از خودرو در مسابقات رالی سرعت...
۴- هرگونه تغییر در موتور قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود سبب | ابطال گارانتی مرتبط میگردد.
۵- خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر ،سیل، زلزله، صاعقه، طوفان و غیره ۶- خرابی ناشی از آتش سوزی بلایای طبیعی عمدی و …غیر از نقص فنی)، اغتشاشات و شورشهای اجتماعی
۷- صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی شده نمک ریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد، سنگ شن ماسه و سایر موارد مشابه به بدنه
۸- تحمیل بار بیش از ظرفیت در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده میباشد.
۹- خسارات ناشی از تعمیر مغایر با استاندارد کارخانه که توسط تعمیرگاههای غیرمجاز انجام شده باشد.
۱۰- صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیر اصلی سبب ابطال گارانتی صرفاً در حوزه مرتبط میگردد.
۱۱- خسارات بدنه رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
-------------------------------------------------------------