منتشر شده در گوی خبر (https://goyekhabar.ir)

خانه > ضرورت انتخاب روش جدید در مسابقات نهج البلاغه (بخش اول)

کد خبر: 
12124

ضرورت انتخاب روش جدید در مسابقات نهج البلاغه (بخش اول)

دوشنبه 26 شهريور 1403 09:12
مسابقات نهج البلاغه

گوی خبر [1]- به گزارش [2]مبشرین نور [2]، علیرضا مشایخی: مسابقات نهج البلاغه در مدارس معمولاً به صورت ارائه های شفاهی سنتی اجرا می شوند که ممکن است با ذائقه نسل جدید دانش آموزان و جذابیتهای بصری و رسانهای امروزی فاصله داشته باشد. این ایده با ترکیب روشهای چندرسانهای، تولید محتوای دیجیتال و رقابتهای تعاملی طراحی شده تا دانش آموزان را به صورت فعالتر با مفاهیم نهج البلاغه درگیر کند و یادگیری را عمیقتر و ماندگارتر سازد.

اهمیت و ضرورت

  • نیاز به به روزرسانی روشهای ترویج معارف دینی در بین نوجوانان با ابزارهای جذاب و متنوع
  • افزایش مشارکت حداکثری دانش آموزان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه های دیجیتال

تقویت مهارتهای خلاقانه مانند تولید پادکست، موشن گرافیک، داستان نویسی و طراحی بازیهای تعاملی بر اساس مضامین نهج البلاغه

بیان جنبه نوآوری یا جذابیت

  • رقابت در قالبهای متنوع: به جای ارائه صرفاً شفاهی، دانش آموزان می توانند آثار خود را در قالب کلیپهای کوتاه، پادکست، اینفوگرافیک، بازیهای کوتاه آموزشی، یا حتی کمیک استریپ ارائه دهند.
  • استفاده از پلتفرمهای دیجیتال: ایجاد یک سایت یا اپلیکیشن اختصاصی برای بارگذاری آثار و رأیگیری عمومی همراه با داوری تخصصی.

چالشهای تعاملی: مثلاً هر ماه یک جمله کلیدی از نهج البلاغه به عنوان موضوع چالش انتخاب شود و دانش آموزان با هشتگهای مشخص در شبکه های اجتماعی آثار خود را به اشتراک بگذارند.

اهداف

  1. ترویج معارف نهجالبلاغه با روشهای جذاب و متناسب با نسل جدید.
  2. تقویت سواد رسانهای و خلاقیت دانشآموزان در تولید محتوای دینی.
  3. ایجاد رقابت سازنده با امکان مشارکت گسترده در سطح ملی.

استعدادیابی در حوزههای هنری، رسانهای و پژوهشی مرتبط با معارف اسلامی.

شیوه اجرا

  1. ثبت نام و انتخاب موضوع: دانش آموزان از طریق سامانه مسابقه ثبت نام می کنند و می توانند یکی از قالبهای پیشنهادی (کلیپ، پادکست، اینفوگرافیک و...) را انتخاب کنند.
  2. آموزش غیرحضوری: وبینارهای کوتاه برای آشنایی با روشهای تولید محتوا برگزار می شود.
  3. ارسال آثار: آثار در پلتفرم مسابقه بارگذاری می شوند و در معرض دید عموم قرار می گیرند.
  4. داوری: ترکیب امتیاز داوران + رأی مردمی برای انتخاب برندگان.

جشنواره پایانی: اعلام نتایج و نمایش برترین آثار در یک مراسم مجازی یا حضوری با حضور چهرههای علمی و فرهنگی.

توصیه هایی برای ارائه بهتر ایده ها

  • همکاری با شبکه شاد: استفاده از ظرفیت این پلتفرم برای گسترش مسابقه.
  • حمایت رسانه ای: همکاری با صداوسیما و رسانه های دیجیتال برای تبلیغات مسابقه.
  • جوایز انگیزشی: اهدای جوایز جذاب مثل تجهیزات تولید محتوا یا سفرهای علمی-زیارتی.
  • تیم مربیان همراه: استفاده از دبیران خلاق و تسلطیابنده به رسانه برای راهنمایی دانش آموزان.

این ایده با ترکیب سنّت و فناوری، نهج البلاغه را به گفتمانی پویا در میان دانش آموزان تبدیل می کند و قابلیت اجرای سراسری با کمترین هزینه را دارد.


لینک کوتاه
برچسب‌ها: 
مسابقات نهج البلاغه [3]

پیوندها
[1] https://goyekhabar.ir [2] http://www.mobasherinnoor.ir/shownews.aspx?id=82505 [3] https://goyekhabar.ir/%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87